Läpipeluuohje
Luku 1
Pelin alkaessa pelaaja saapuu Velholan kouluun ja kohtaa Linnanpihalla Robinin, koulun oppilaan. Robin toivottaa pelaajan tervetulleeksi ja ohjaa hänet tutustumaan kouluun ja muihin oppilaisiin. Linnanpihalla pelaaja pääsee juttelemaan Bernhartin kanssa Tupahuoneen läheisyydessä ja Tirlittanin kanssa piha-alueella.
Bernhartin tehtävät
Hermot meni
- Mene Linnanpihan laidalla olevasta portista Sumumetsään. Seuraa linnan muuria yläoikealle ja löydät sauvan.
- Palaa Bernhartin luo tupahuoneen oven eteen.

Kaivon Mysteeri
- Löydät kaivon Linnanpihan portaiden vierestä.
- Etsi Sumumetsän Peikon luola. Mene Sumumetsään seuraten kivipolkua ja käänny risteyksessä oikealle seuraamaan ruskeaa polkua (Kuva 13)
- Hae apua Kiven leijuttamiseksi. Palaa polkua takaisin kivipolulle. Jatka kivipolkua eteepäin, kunnes löydät Keijun.
- Palaa Peikon luolalle.
- Peikon tehtävä: Sammakkokauhu
- Kun olet jutellut Peikon kanssa, palaa takaisin Linnanpihalle Bernhartin luo.
Peikon tehtävät
Sammakkokauhu
- Kun olet jutellut Peikolle, palaa polkua pitkin kivipolulle jatkaen Keijun ohitse, kunnes löydät Viisaan Puun.
- Palaa Peikon luo.
- Bernhartin tehtävä: Kaivon mysteeri.
Robinin tehtävät
Tupahuone
- Etsi oppilaiden tupahuone Linnanpihalta.
- Palaa Robinin luokse.
Tirlittanin tehtävät
Maagin hattu

- Etsi Tirlittanin hattu Linnanpihalta. Hattu on korokkeella. Nouse portaat ja taio porttia auki.
- Palaa Tirlittanin luokse kentän yläoikeaan laitaan.
Viisas Puu
- Etsi Viisas Puu Sumumetsästä. Seuraa kivipolkua Viisaan Puun luo.
- Palaa Tirlittanin luo.
Jotain uutta
- Palaa takaisin tupahuoneeseen etsimään Ruusu.
- Mene luokkahuoneeseen.
- Etsi huoneen oikeasta yläkulmasta kirja.
- Juttele viereiselle Ursulalle tai Robinille, kunnes hän neuvoo palaamaan Ruusun luo.
- Palaa Tirlittanin luo Linnanpihalle.
Ursulan tehtävät
Taikomisen alkeet
- Etsi taikasauvasi tupahuoneesta ja palaa Ursulan luokse.
Sumumetsän Keiju
- Mene Sumumetsään Linnanpihan vasemmalla puolella olevasta portista. Seuraa kivipolkua Keijun luo.
- Palaa kivipolkua Linnanpihalle ja luokkaan. Löydät luokan perältä Robinin.
Luku 2
Bernhartin tehtävät
Etsivät koolle
- Astu Luokkahuoneeseen ja puhu Ruusun kanssa.
- Kävele Luokkahuoneen ovelle ja puhu Tirlittanin kanssa.
- Kävele Sumumetsän portin läheisyyteen ja juttele Haroldin kanssa.
Ruusun tehtävät
Taikasauva palasina
- Mene portista Sumumetsään ja seuraa kivipolkua Keijun luokse.
- Etsi Sumumetsän taikaesineet

- Taikaesineen palat noukitaan niiden läpi juosten.
- Siirry Keijun luota kivipolkua pitkin linnapihan porttia kohti.
- Nouki taikaesineen pala (1) kivipolun vasemmalta puolelta linnapihan portin läheltä.
- Juokse metsän läpi seuraten jokea (kuva 3 alavasen).
- Nouki taikaesineen pala (2) joen päästä kiviseinän vierestä.
- Juokse kiviseinän viertä metsän toiseen päähän.
- Nouki taikaesineen pala (3) kiviseinän kulmasta.
- Juokse pienemmän kiviseinän toiselle puolelle reunaa seuraten.
- Nouki taikaesineen pala (4) kiviseinän kulmasta.
- Palaa Keijun luo.
- Keijun kysymyksiin pisin vastaus on aina oikea; järjestys 2-1-1-2.
- Kun olet suorittanut Keijun tehtävän, palaa Ruusun luo Luokkahuoneeseen.
Kiusattu
- Palaa Sumumetsään ja seuraa kivipolkua Viisaan Puun luokse.
- Palaa kivipolkua Linnanpihalle. Löydät Haroldin portin läheltä.
- Mene Tirlittanin luokse luokan oven läheisyyteen.
Tirlittanin tehtävät
Rollo
- Mene luokkaan ja etsi Rollo.
Rollon tehtävät
Ruusun lahja
- Kun olet jutellut Rollolle, mene Sumumetsään ja seuraa ruskeaa polkua peikon luolalle.
- Peikko pyytää sinua etsimään kirjan luolastaan.
- Peikon luola:

- Taio ison keltaisen kristallin vieressä ison kiven lähettyvillä.
- Siirry luolan vihertävälle puolelle.

- Astu vasemmanpuoleisen laatan päälle (1) ja paina taikanappia.
- Astu keskimmäisen laatan päälle (2) ja paina taikanappia.
- Astu ylimmän laatan päälle (3) ja paina taikanappia.
- Astu uudelleen kesimmäisen laatan päälle (4) ja paina taikanappia.
- Mene luolan vasenta puolta Peikon kirjan luo ja nouki se taikanapilla.
- Palaa Peikon luo.
- Juttele Peikolle ja palaa takaisin Linnanpihalle. Rollo on siirtynyt Bernhartin viereen tupahuoneen eteen.
- Palaa Sumumetsään ja seuraa virvatulia kivipolkua pitkin ja puhu Keijulle.
- Seuraa Virvatulia vasemmalle, kunnes löydät teleportin. Astu sisään.
- Puhu Ursulan kanssa, joka seisoo teleportin vierellä.
- Kävele vasemmalle yläviistoon. Valitse itsellesi riimukivi taikomalla.
- Palaa Linnanpihalle tupahuoneen edessä seisovan Rollon luokse.
Luku 3
Bernhartin tehtävät
Ihan aasina
- Puhu Bernhartille ja palaa Sumumetsään Keijun luokse.
- Keiju ohjaa sinut takaisin Linnanpihalle ja Luokkahuoneeseen. Löydät Robinin luokkahuoneen perältä.
- Taikajuoma löytyy Linnanpihalta aidan takaa korokkeelta.
- Taio pullon kohdalla ja astu portaaliin.

Saavut Taikasaarelle:

- Läpäise Taikasaari joko sen loppuun asti pääsemällä/pelaamalla tai käyttäen helpotusportaaleja.
- HUOM! Helpotusportaalit joka checkpointille (1-6, kuva 7) ilmestyvät, jos samalla checkpointilla putoaa saarelta 7 kertaa. Seuraavaalle checkpointille jatkaessa tämä laskuri nollaantuu.
- Taikasaarella on joillain tasanteilla laattoja, joiden päälle pitää astua ja painaa taikanappia, jotta voi edetä.
- Taikasaarella on myös hyppy-mekaniikka, jota pitää hyödyntää eri esteiden läpäisemisessä (joko välilyönti tai hyppy-nappi valituista kontrolleista ja alustasta riippuen).
Taikasaaren portaalisokkelo:


Pelaaja siirtyy saman numeroisten portaalien välillä, esim. 1 <-> 1.
- Palaa luokkahuoneeseen Robinin luokse.HUOM! Jos pelaaja astuu yhteensä 25 kertaa portaaleihin pulman aikana, violetit esteet poistuvat sinisten portaalien edestä. Tällöin sellaiseen menemällä siirtyy pelaaja pulman loppuun.
- Siirry kuvien mukaan alemmalle tasolle ja ensimmäiseen portaaliin (1), josta siirryt toiseen numerolla 1 merkittyyn portaaliin.
- Siirry seuraavaksi kuvien mukaan toiseen portaaliin (2). Palaat jälleen toisesta numerolla 2 merkitystä portaalista. Jatka näin numerojärjestyksessä portaalien läpi kulkien kuvien avulla.
- Siirry kuudennesta portaalista palatessasi ilmestyvään siniseen portaaliin.
- Kävele taikajuomapullon päälle ja paina taikanappia.
- Astu ilmestyvään vihreään portaaliin.
- Poistu Taikasaarelta takaisin Linnanpihalle.
- Kun olet jutellut Robinin kanssa, kävele pöydän vieressä kuplivan padan luokse.
- Kun liemi on valmis, vie se Tupahuoneen edessä seisovalle Bernhartille.
- Etsi nyt Viisas Puu Sumumetsästä (kuva 13).
- Puhu tupahuoneen edessä seisovan Bernhartin kanssa.
- Puhu Bernhartin vieressä seisovan Rollon kanssa.
Rollon tehtävät
Kristallin tarpeessa
- Kun olet puhunut Rollon kanssa, etsi Peikon luola Sumumetsästä. Peikko seisoo luolan suun edessä.
- Palaa Riimulehtoon.
- Juttele Riimulehdossa Peikon kanssa.
- Etsi rohkeuden riimu ja ehdota sitä Peikolle.
- Palaa Peikon luokse.
- Kun olet jutellut Peikon kanssa, kävele Peikon luolan vasemmalle puolelle ja luolan perälle. Löydät sieltä kristallin.
- Palaa Linnanpihalle, Tupahuoneen edessä olevan Rollon luo.
Ursulan tehtävät
Jumissa
- Kun olet jutellut Ursulan kanssa, kävele kaivolle.
- Mene luokan oven edessä seisovan Tirlittanin luokse.
- Palaa takaisin kaivolle.
Missä on Ursula
- Mene Riimulehtoon Sumumetsän portaalista. Löydät riimukivien luota Peikon.
Luku 4
Peikon tehtävät
Kivet nurin
- Puhu Peikon kanssa ja palaa sitten Keijun luokse Sumumetsään.
- Keijun tehtävät, salahuone.
Hirviö
- Juttele olennolle, joka ilmaantui paikalle.
- Seuraa sinisiä virvatulia takaisin Linnanpihalle. Löydät Ursulan.
- Juttele Robinin, Tirlittanin, Haroldin, Ruusun, Bernhartin, Rollon ja Peikon kanssa. He kaikki löytyvät Linnanpihalta, Tupahuoneesta ja Luokkahuoneesta.
- Palaa lopuksi taikapadan luokse Linnanpihaan. Puhu Ursulalle.
- Onneksi olkoon, pääsit pelin läpi!
Keijun tehtävät
Salahuone
- Kun olet puhunut Keijun kanssa, mene Linnanpihan kautta Tupahuoneeseen.
- Etsi Tupahuoneen kirjahyllyltä avain.
- Poistu avaimen kanssa luokkahuoneesta ja käänny käytävästä vasemmalle. Käytävän päädyssä on salainen ovi.
- Avaa Puhuva ovi Tupahuoneen avaimella.
- Saavut Salahuoneen sokkeloon. Etene kuvan osoittamaa reittiä läpi sokkelon.

- Saavut Salahuoneeseen, josta löydät loitsukääröjä.
- Taikomalla loitsukirjojen äärellä voi nähdä alueen eri kuvakulmasta ja punaisen objektin sillä kohdalla, jossa kyseinen kirja on sokkelossa.
- Kun kaikki oikeat kääröt on kerätty, palaa Keijun luokse Sumumetsään.

- Kun Keiju on antanut korjausloitsun, palaa Riimulehdon perälle. Korjaa taikomalla rikkinäiset Riimukivet.
- Palaa Peikon luokse
Kartat
Linnanpiha

Sumumetsä

Luokka

Riimulehto

Läpipeluohje
Luku 1
Pelin alkaessa pelaaja saapuu Velholan kouluun ja kohtaa Linnanpihalla Robinin, koulun oppilaan. Robin toivottaa pelaajan tervetulleeksi ja ohjaa hänet tutustumaan kouluun ja muihin oppilaisiin. Linnanpihalla pelaaja pääsee juttelemaan Bernhartin kanssa Tupahuoneen läheisyydessä ja Tirlittanin kanssa piha-alueella.
Bernhartin tehtävät
Hermot meni
- Mene Linnanpihan laidalla olevasta portista Sumumetsään. Seuraa linnan muuria yläoikealle ja löydät sauvan.
- Palaa Bernhartin luo tupahuoneen oven eteen.

Kaivon Mysteeri
- Löydät kaivon Linnanpihan portaiden vierestä.
- Etsi Sumumetsän Peikon luola. Mene Sumumetsään seuraten kivipolkua ja käänny risteyksessä oikealle seuraamaan ruskeaa polkua (Kuva 13)
- Hae apua Kiven leijuttamiseksi. Palaa polkua takaisin kivipolulle. Jatka kivipolkua eteepäin, kunnes löydät Keijun.
- Palaa Peikon luolalle.
- Peikon tehtävä: Sammakkokauhu
- Kun olet jutellut Peikon kanssa, palaa takaisin Linnanpihalle Bernhartin luo.
Peikon tehtävät
Sammakkokauhu
- Kun olet jutellut Peikolle, palaa polkua pitkin kivipolulle jatkaen Keijun ohitse, kunnes löydät Viisaan Puun.
- Palaa Peikon luo.
- Bernhartin tehtävä: Kaivon mysteeri.
Robinin tehtävät
Tupahuone
- Etsi oppilaiden tupahuone Linnanpihalta.
- Palaa Robinin luokse.
Tirlittanin tehtävät
Maagin hattu

- Etsi Tirlittanin hattu Linnanpihalta. Hattu on korokkeella. Nouse portaat ja taio porttia auki.
- Palaa Tirlittanin luokse kentän yläoikeaan laitaan.
Viisas Puu
- Etsi Viisas Puu Sumumetsästä. Seuraa kivipolkua Viisaan Puun luo.
- Palaa Tirlittanin luo.
Jotain uutta
- Palaa takaisin tupahuoneeseen etsimään Ruusu.
- Mene luokkahuoneeseen.
- Etsi huoneen oikeasta yläkulmasta kirja.
- Juttele viereiselle Ursulalle tai Robinille, kunnes hän neuvoo palaamaan Ruusun luo.
- Palaa Tirlittanin luo Linnanpihalle.
Ursulan tehtävät
Taikomisen alkeet
- Etsi taikasauvasi tupahuoneesta ja palaa Ursulan luokse.
Sumumetsän Keiju
- Mene Sumumetsään Linnanpihan vasemmalla puolella olevasta portista. Seuraa kivipolkua Keijun luo.
- Palaa kivipolkua Linnanpihalle ja luokkaan. Löydät luokan perältä Robinin.
Luku 2
Bernhartin tehtävät
Etsivät koolle
- Astu Luokkahuoneeseen ja puhu Ruusun kanssa.
- Kävele Luokkahuoneen ovelle ja puhu Tirlittanin kanssa.
- Kävele Sumumetsän portin läheisyyteen ja juttele Haroldin kanssa.
Ruusun tehtävät
Taikasauva palasina
- Mene portista Sumumetsään ja seuraa kivipolkua Keijun luokse.
- Etsi Sumumetsän taikaesineet

- Taikaesineen palat noukitaan niiden läpi juosten.
- Siirry Keijun luota kivipolkua pitkin linnapihan porttia kohti.
- Nouki taikaesineen pala (1) kivipolun vasemmalta puolelta linnapihan portin läheltä.
- Juokse metsän läpi seuraten jokea (kuva 3 alavasen).
- Nouki taikaesineen pala (2) joen päästä kiviseinän vierestä.
- Juokse kiviseinän viertä metsän toiseen päähän.
- Nouki taikaesineen pala (3) kiviseinän kulmasta.
- Juokse pienemmän kiviseinän toiselle puolelle reunaa seuraten.
- Nouki taikaesineen pala (4) kiviseinän kulmasta.
- Palaa Keijun luo.
- Keijun kysymyksiin pisin vastaus on aina oikea; järjestys 2-1-1-2.
- Kun olet suorittanut Keijun tehtävän, palaa Ruusun luo Luokkahuoneeseen.
Kiusattu
- Palaa Sumumetsään ja seuraa kivipolkua Viisaan Puun luokse.
- Palaa kivipolkua Linnanpihalle. Löydät Haroldin portin läheltä.
- Mene Tirlittanin luokse luokan oven läheisyyteen.
Tirlittanin tehtävät
Rollo
- Mene luokkaan ja etsi Rollo.
Rollon tehtävät
Ruusun lahja
- Kun olet jutellut Rollolle, mene Sumumetsään ja seuraa ruskeaa polkua peikon luolalle.
- Peikko pyytää sinua etsimään kirjan luolastaan.
- Peikon luola:

- Taio ison keltaisen kristallin vieressä ison kiven lähettyvillä.
- Siirry luolan vihertävälle puolelle.

- Astu vasemmanpuoleisen laatan päälle (1) ja paina taikanappia.
- Astu keskimmäisen laatan päälle (2) ja paina taikanappia.
- Astu ylimmän laatan päälle (3) ja paina taikanappia.
- Astu uudelleen kesimmäisen laatan päälle (4) ja paina taikanappia.
- Mene luolan vasenta puolta Peikon kirjan luo ja nouki se taikanapilla.
- Palaa Peikon luo.
- Juttele Peikolle ja palaa takaisin Linnanpihalle. Rollo on siirtynyt Bernhartin viereen tupahuoneen eteen.
- Palaa Sumumetsään ja seuraa virvatulia kivipolkua pitkin ja puhu Keijulle.
- Seuraa Virvatulia vasemmalle, kunnes löydät teleportin. Astu sisään.
- Puhu Ursulan kanssa, joka seisoo teleportin vierellä.
- Kävele vasemmalle yläviistoon. Valitse itsellesi riimukivi taikomalla.
- Palaa Linnanpihalle tupahuoneen edessä seisovan Rollon luokse.
Luku 3
Bernhartin tehtävät
Ihan aasina
- Puhu Bernhartille ja palaa Sumumetsään Keijun luokse.
- Keiju ohjaa sinut takaisin Linnanpihalle ja Luokkahuoneeseen. Löydät Robinin luokkahuoneen perältä.
- Taikajuoma löytyy Linnanpihalta aidan takaa korokkeelta.
- Taio pullon kohdalla ja astu portaaliin.

Saavut Taikasaarelle:

- Läpäise Taikasaari joko sen loppuun asti pääsemällä/pelaamalla tai käyttäen helpotusportaaleja.
- HUOM! Helpotusportaalit joka checkpointille (1-6, kuva 7) ilmestyvät, jos samalla checkpointilla putoaa saarelta 7 kertaa. Seuraavaalle checkpointille jatkaessa tämä laskuri nollaantuu.
- Taikasaarella on joillain tasanteilla laattoja, joiden päälle pitää astua ja painaa taikanappia, jotta voi edetä.
- Taikasaarella on myös hyppy-mekaniikka, jota pitää hyödyntää eri esteiden läpäisemisessä (joko välilyönti tai hyppy-nappi valituista kontrolleista ja alustasta riippuen).
Taikasaaren portaalisokkelo:


Pelaaja siirtyy saman numeroisten portaalien välillä, esim. 1 <-> 1.
- Palaa luokkahuoneeseen Robinin luokse.HUOM! Jos pelaaja astuu yhteensä 25 kertaa portaaleihin pulman aikana, violetit esteet poistuvat sinisten portaalien edestä. Tällöin sellaiseen menemällä siirtyy pelaaja pulman loppuun.
- Siirry kuvien mukaan alemmalle tasolle ja ensimmäiseen portaaliin (1), josta siirryt toiseen numerolla 1 merkittyyn portaaliin.
- Siirry seuraavaksi kuvien mukaan toiseen portaaliin (2). Palaat jälleen toisesta numerolla 2 merkitystä portaalista. Jatka näin numerojärjestyksessä portaalien läpi kulkien kuvien avulla.
- Siirry kuudennesta portaalista palatessasi ilmestyvään siniseen portaaliin.
- Kävele taikajuomapullon päälle ja paina taikanappia.
- Astu ilmestyvään vihreään portaaliin.
- Poistu Taikasaarelta takaisin Linnanpihalle.
- Kun olet jutellut Robinin kanssa, kävele pöydän vieressä kuplivan padan luokse.
- Kun liemi on valmis, vie se Tupahuoneen edessä seisovalle Bernhartille.
- Etsi nyt Viisas Puu Sumumetsästä (kuva 13).
- Puhu tupahuoneen edessä seisovan Bernhartin kanssa.
- Puhu Bernhartin vieressä seisovan Rollon kanssa.
Rollon tehtävät
Kristallin tarpeessa
- Kun olet puhunut Rollon kanssa, etsi Peikon luola Sumumetsästä. Peikko seisoo luolan suun edessä.
- Palaa Riimulehtoon.
- Juttele Riimulehdossa Peikon kanssa.
- Etsi rohkeuden riimu ja ehdota sitä Peikolle.
- Palaa Peikon luokse.
- Kun olet jutellut Peikon kanssa, kävele Peikon luolan vasemmalle puolelle ja luolan perälle. Löydät sieltä kristallin.
- Palaa Linnanpihalle, Tupahuoneen edessä olevan Rollon luo.
Ursulan tehtävät
Jumissa
- Kun olet jutellut Ursulan kanssa, kävele kaivolle.
- Mene luokan oven edessä seisovan Tirlittanin luokse.
- Palaa takaisin kaivolle.
Missä on Ursula
- Mene Riimulehtoon Sumumetsän portaalista. Löydät riimukivien luota Peikon.
Luku 4
Peikon tehtävät
Kivet nurin
- Puhu Peikon kanssa ja palaa sitten Keijun luokse Sumumetsään.
- Keijun tehtävät, salahuone.
Hirviö
- Juttele olennolle, joka ilmaantui paikalle.
- Seuraa sinisiä virvatulia takaisin Linnanpihalle. Löydät Ursulan.
- Juttele Robinin, Tirlittanin, Haroldin, Ruusun, Bernhartin, Rollon ja Peikon kanssa. He kaikki löytyvät Linnanpihalta, Tupahuoneesta ja Luokkahuoneesta.
- Palaa lopuksi taikapadan luokse Linnanpihaan. Puhu Ursulalle.
- Onneksi olkoon, pääsit pelin läpi!
Keijun tehtävät
Salahuone
- Kun olet puhunut Keijun kanssa, mene Linnanpihan kautta Tupahuoneeseen.
- Etsi Tupahuoneen kirjahyllyltä avain.
- Poistu avaimen kanssa luokkahuoneesta ja käänny käytävästä vasemmalle. Käytävän päädyssä on salainen ovi.
- Avaa Puhuva ovi Tupahuoneen avaimella.
- Saavut Salahuoneen sokkeloon. Etene kuvan osoittamaa reittiä läpi sokkelon.

- Saavut Salahuoneeseen, josta löydät loitsukääröjä.
- Taikomalla loitsukirjojen äärellä voi nähdä alueen eri kuvakulmasta ja punaisen objektin sillä kohdalla, jossa kyseinen kirja on sokkelossa.
- Kun kaikki oikeat kääröt on kerätty, palaa Keijun luokse Sumumetsään.

- Kun Keiju on antanut korjausloitsun, palaa Riimulehdon perälle. Korjaa taikomalla rikkinäiset Riimukivet.
- Palaa Peikon luokse
Kartat
Linnanpiha

Sumumetsä

Luokka

Riimulehto

FAQ – usein kysytyt kysymykset
Peli ei toimi selaimessa
1. Tarkista, täyttääkö selaimesi pelin grafiikkavaatimukset (WebGL-yhteensopivuus)
Voit tarkistaa WebGL-yhteensopivuuden täältä:
Ruudulla pitäisi näkyä pyörivä neliö.
2. Selaimesi on WebGL-yhteensopiva, mutta et silti voi pelata.
Yhteensopivuuden lisäksi WebGL on otettava käyttöön selaimen asetuksista.
Alla selainkohtaiset ohjeet WebGL:n käyttöönottoon:
Chrome
- Avaa chrome://settings > valitse Lisäasetukset >valitse Järjestelmä ja tarkista, että ”Käytä laitteistokiihdytystä, jos mahdollista” on päällä
- Uudelleenkäynnistä Chrome ottaaksesi asetukset käyttöön
Tarkista sitten WebGL:n tila:
- Avaa chrome://gpu
- Tarkista WebGL:n tila Graphics Feature Status -listalta. Tila tulee olemaan yksi alla mainituista:
- Hardware accelerated — WebGL on käytössä ja laitteistokiihdytetty (Näytönohjaimen ajama).
- Software only, hardware acceleration unavailable — WebGL is enabled, but running in software. WebGL on käytössä, mutta ohjelmiston ajama
- Unavailable —WebGL ei ole käytössä näytönohjaimen eikä ohjelmiston ajamana.
Jos tila ei ole Hardware Accelerated, voi Problems Detected -lista (Graphics Feature Status alapuolella) selittää, miksi laitteistokiihdytys ei ole saatavilla. Tarkista tämä lista ennen kuin otat yhteyttä pelin tukitiimiin. Jos näytönohjaimesi on vanhempi kuin 2010, se voi aiheuttaa ongelmia. Päivitäthän ajurisi ja tarkistat sitten uudestaan chrome://gpu nähdäksesi jatkuvatko ongelmat.
Varmistathan, että et käytä laajennusta, joka saattaa estää WebGL:n käytön.
Firefox
- Avaa: about:config > etsi: webgl.disabled > varmista, että tila on false
- Muutokset tulevat heti käyttöön, eikä Firefoxia tarvitse käynnistää uudelleen
Tarkista myös WebGL:n tila:
- Avaa about:support
- Inspect the WebGL Renderer row in the Graphics table/ Tarkista WebGL Renderer -rivi Grafiikka -pöydältä.
- Jos tila sisältää näytönohjaimen tuottajan, mallin ja ajurin (es; “NVIDIA Corporation – NVIDIA GeForce GT 650M OpenGL Engine”), sitten WebGL on käytössä.
- Jos tila on esimerkiksi “Blocked for your graphics card because of unresolved driver issues.” tai “Blocked for your graphics driver version”, sitten näytönohjaimesi tai sen ajurit ovat mustalla listalla.
Opera
- Avaa about:config > vasemman käden valikossa valitse ”Browser” > valitse lisäasetukset > varmista järjestelmävalikossa, että ”Käytä laitteistokiihdytystä, jos mahdollista” on päällä.
- Käynnistä Opera uudelleen ottaaksesi asetukset käyttöön
Safari
- Mene Safarin Preferences -valikkoon >valitse Advanced -valikko > varmista, että Show Develop on valittuna valikkopalkissa.
- Varmista, että WebGL on valittuna Safarin Develop-valikossa.
3. WebGL on käytössä, mutta et siltikään voi pelata peliä.
- Tarkista, estävätkö muut ohjelmat (esim. AdBlock tai Ghostery) pelin toiminnan.
- On mahdollista, että selaimen asetukset voivat estää pelin toiminnan. Ratkaistaksesi tämän ongelman:
Firefox
Kirjoita selaimen välilehteen:
About:config ja paina Enter > etsi privacy_file_unique_origin ja aseta bool false –tilaan.
Chrome
Kirjoita osoitekenttään:
chrome://flags/, ja paina Enter.
Etsi kohta Disable WebGL – Ja valitse Enable.
Valitse Uudelleenkäynnistä nyt, jotta uudet asetukset tulevat käyttöön.
Asennusohje Android
MAGIS-PELIN ASENNUSOHJEET ANDROID-ALUSTALLE
Vaadittu tiedostotila: ~98Mt
Suositeltu laite: 2016 tai uudempi
Jotta asennuksessa ei ilmenisi ongelmia, tee ensin seuraava menettely:
1. Tuntemattomien sovellusten asennus:
Avaa “Asetukset” > valitse “Turvallisuus & sormenjälki” > vaihda “Tuntemattomat lähteet” päälle > valitse “OK” mahdollisesta ponnahdusikkunasta.
ASENNUS URL:LLÄ
1. Avaa puhelimen Internet-selain.
2. Syötä annettu URL-osoite https://www.magis.fi selaimen hakukenttään.
3. Sivuilla valitse “Lataa APK Android Puhelimeen”
4. Valitse “Lataa”.
5. Napauta “Avaa”.
6. Etsi “Download/Lataukset”-niminen kansio ja avaa se.
7. Napauta pelin APK-tiedostoa, jonka haluat asentaa.
8. Valitse “Asenna”.
9. Valitse “Avaa”.
10. Peli löytyy nyt myös puhelimen sovellusvalikosta.
ASENNUS TIETOKONEELTA Android-LAITTEESEEN
- Avaa https://www.magis.fi/ selaimessa.
- Valitse “Lataa APK Android puhelimeen”
- Lataa APK tietokoneeseen.
Tämän jälkeen asennuksen voi suorittaa:
1. Yhdistä laite USB-liitännällä tietokoneeseen. Jos laite ei automaattisesti yhdistä tietokoneeseen, seuraa kohdasta 2.
2.(Vapaaehtoinen) Vaihda USB-protokolla:
a. Avaa “Asetukset”.
b. Etsi “Valitse USB-määritykset” ja avaa se.
c. Valitse “MTP (median siirtoprotokolla)”.
3. Odota mahdollisten ajurien asennusta tietokoneelle.
4. Avaa puhelimen tallennustila tietokoneella.
5. Siirrä APK-tiedosto haluamaasi kansioon puhelimen muistissa (esim. luo uusi “Pelit”-kansio).
6. Irrota laite tietokoneesta.
7. Etsi APK laitteeltasi.
- Valitse “Omat Tiedostot” or “Tiedoston hallinta” icon on your device desktop.
Vaihtoehtoisesti:
- Mene asetuksiin ja etsi “Tallennustila ja USB” (Android 6) tai “Tallennustila”
8. Kun olet löytänyt tiedoston, valitse se.
9. Valitse “Asenna”.
10. Valitse “Avaa”.
11. Peli löytyy nyt myös puhelimen sovellusvalikosta. Haku:
Tukipyyntö
Tuliko pelatessa ongelma? Kuvaile ongelma niin tarkasti kuin pystyt.